Kiedy student wchodzi na studia, zwykle spotyka go przewodniczący wydziału, który jest członkiem wydziału wyznaczonym przez dziekana do zarządzania danym wydziałem. Katedra zazwyczaj ma rangę wydziałową (w niektórych przypadkach kadencję) i może ją utrzymać, jeśli pełniła funkcje wydziałowe przed objęciem funkcji przewodniczącego.
Zawód krzesła jest niezwykle wymagający i wymagający. Wymaga, aby przewodniczący był skutecznym orędownikiem potrzeb wydziału, mediatorem między wykładowcami, pracownikami i studentami oraz silnym liderem, który może przewodzić w czasach zmian. Wymaga również głębokiego zrozumienia systemów administracyjnych uniwersytetu i sposobu, w jaki te systemy współpracują ze sobą.
Wiele katedr pochodzi ze środowiska akademickiego, które dało im duże doświadczenie w nauczaniu, prowadzeniu badań i doradzaniu studentom. To doświadczenie pozwala im zrozumieć, w jaki sposób dostosować metody nauczania do nowoczesnych praktyk edukacyjnych w czasie rzeczywistym i umożliwia im wgląd w doświadczenia uczniów.
Jednak obowiązki przewodniczącego nie kończą się na klasie; przewodniczący są również odpowiedzialni za funkcjonowanie działu w środowisku zewnętrznym. Często oznacza to nawiązywanie i zarządzanie relacjami z wykładowcami na innych uczelniach, równoległymi wydziałami w innych instytucjach i podmiotami zewnętrznymi.
Obowiązki i oczekiwania katedry ewoluowały, ponieważ uniwersytety stały się bardziej złożone i mniej zależne od funduszy państwowych. Zmiany te miały istotny wpływ na rolę przewodniczącego i wpłynęły na sposób funkcjonowania wydziału.
W przeciwieństwie do członków wydziału, przewodniczący zazwyczaj nie mają takiego samego poziomu wsparcia ze strony kolegów przed ich powołaniem. Niektórzy przewodniczący wydziałów są w stanie uzyskać wsparcie, wykazując, że dołożyli należytej staranności, dogłębnie znają instytucję, jej politykę i procedury oraz są świadomi aktualnych i historycznych realiów w swojej dyscyplinie.
Najlepszą rzeczą, jaką może zrobić przewodniczący, aby uzyskać wsparcie wydziału, jest jasne określenie swoich obowiązków, komunikowanie się z wykładowcami na temat tych obowiązków i konsekwentne komunikowanie się na temat tych obowiązków z wydziałem. Muszą również być uczciwi i szczerzy w swoich kontaktach z wykładowcami, zwłaszcza gdy się z nimi nie zgadzają lub mają zastrzeżenia co do ich postępowania.
Muszą także umieć rozwiązywać problemy na wydziale, nie szkodząc reputacji wydziału lub uczelni. Oznacza to, że muszą być w stanie poradzić sobie z molestowaniem seksualnym i dyskryminacją, niedostosowaniem uczniów niepełnosprawnych i innymi poważnymi problemami.
Ponadto katedry muszą być w stanie promować pracę zespołową wśród wykładowców swojego wydziału. To trudne zadanie, ale kluczowe dla sukcesu katedry i instytucji. Powinni za cel co roku spotykać się z poszczególnymi wykładowcami i omawiać ich wkład w nauczanie, badania i usługi, a także oczekiwane podwyżki wynagrodzeń w nadchodzącym roku. Powinni również być chętni do pomocy swoim członkom wydziału w opracowaniu ich planów zawodowych.